
Under VM i X-trail i Stavanger i februar 2025 stilte Sondre “Gekko” Haga til start med en elektrisk motorsykkel som er to kilo tyngre enn konkurrentenes bensindrevne. Målet til Haga er å vinne igjen i det lange løp.
To kilo ekstra er mye i X-trail. Likevel mener den lokale trailkjøreren fra Riska Motorklubb at det er verdt å ta ledelsen i elektrifiseringen av sporten. Haga er tidligere verdensmester i Trail2 fra 2022, europamester, nordisk mester, 5x norgesmester og vinner av Norgescupen med bensinmotor flerer ganger.
I år kvalifiserte ikke Haga til VM-finalen, men det tar han med knusende ro. Det langsiktige målet hans er å vinne med elektrisk.
Hvorfor har du valgt å gå elektrisk?
- Jeg har valgt å kjøre elektrisk fordi jeg tror at elektrisk har kommet for å bli. Fremtiden er nå! Som utøver ser jeg en kjempemulighet for å bidra til en historisk omstilling innen idretten min. For meg handler det om å slå bensindrevne sykler med en el-sykkel.
Hvilke fordeler elektrisk og bensin mot hverandre?
- Det er mange fordeler: alt er nytt, det er fremdeles 1000 ting vi ikke har prøvd, som gjør at man må være veldig nytenkende og åpen som utøver. Det er mindre vedlikehold. Elektrisk åpner opp mange muligheter, eksempelvis å kjøre innendørs, justere power og krefter ut fra utøverens ønske.
Og ulemper?
- Det at det er helt nytt har også noen bakdeler. Det krever mye jobb som skal til for å prøve og å lykkes. Batteri er tyngre enn bensin, noe som gjør sykkelen noen kilo tyngre. Frakt av batterier kan være krevende. Men det viktigste for meg og oss som utøvere er å få sykkelen så lik som mulig, og kunne bevise at den er konkurransedyktig.
Hva er det beste med elektrisk X-trail?
- Det beste er å vise folk at elektrisk har kommet for å bli! Jeg gleder meg til den dagen jeg kan sjokkere alle med å slå bensindrevne sykler.

Når tror du elektrisk vil gå forbi bensin?
- Etter å ha jobbet med dette prosjektet i snart to år, er jeg overbevist om at el-sykler kommer til å gå forbi bensindrevne sykler i løpet av de nærmeste årene. Jeg er ganske sikker på at om fem år så ser idretten ganske annerledes ut.
Hva tenker du skal til?
- Den største utfordringen er vekt, og muligens pris. Og så må vi overbevise andre at elektrisk er bedre. Men flere og flere brands går den veien nå, og toget går nå!
Hva er utøverne sin rolle i det grønne skiftet?
- Mitt inntrykk er at svært få utøvere tenker at man kan være en brikke i det grønne skiftet i det hele tatt. For min egen del, tror jeg ikke jeg endrer store prosenter. Men det handler om å gå foran og vise vei. Etter hvert endrer hele sporten seg, og prosentene kommer. Det er jeg helt overbevist om. Derfor har jeg tatt et bevisst valg om å jobbe mot det grønne skiftet som utøver.
Hva krever det av utøvere som vil gå foran?
- Akkurat nå så krever det mye økonomi… Jeg har et team som har vært i en økonomisk krise. Det gjør at jeg står i en veldig vanskelig økonomisk situasjon. Men jeg tror at å brenne for el er veien videre. Så, i verste fall, selv uten økonomisk støtte, skal jeg vise verden at dette er fremtiden!
Hvordan spiller finansiering inn på muligheten for å drive utviklingen av elektrisk X-trail fremover?
- Utvikling koster penger, så enkelt er det. Det å drive idrett koster penger. Men igjen handler det om å være forbilder, noen som kan gå foran, som gjør at verden blir noen få prosent grønnere.
Hvem burde være med å dra lasset?
- ALLE BURDE VÆRE MED Å DRA LASSET MOT EN GRØNNERE VERDEN!
Grønt Lag oppfordrer mulige samarbeidspartnere til å bli med på laget til Sondre Haga og andre som står på for å elektrifisere X-trail.
Se https://www.sondregekkohaga.com/, eller kontakt Sondre Haga direkte på + 47 450 43 544 / gekko@sondregekkohaga.com