I sommer gjennomførte Norges Luftsportforbund en ny elflyturné med verdens første og eneste typegodkjente elfly LN-ELB, en Pipistrel Velis Electro SW 128.
Luftsportforbundet har holdt på med elfly siden 2018. Det første, eksperimentelle flyet, LN-ELA, havarerte utenfor Arendal, og har blitt en del av historien på Norsk Luftfartsmuseum i Bodø. Fra 2021 har de testet sitt nye fly med mange flyklubber, på en rekke flyplasser.
Årets turné gikk over tretten dager fordelt på flyplasser i Haugesund, Stavanger, Kristiansand, og Skien, hvor de har tatt med medlemmer, flyplassjefer, politikere og andre, på flyveturer. Hver testtur tok fra 10-15 minutter. På samme måte som en elbil, støyer elfly langt mindre i bruk.
Flyplass som idrettsanlegg
- Det er viktig for oss å vise at vi ønsker å være en del av utviklingen, og at vi tar sporten vår inn i fremtiden, sier Thomas Fredriksen, medlems- og kommunikasjonsansvarlig i Norges Luftsportforbund.
Fredriksen, som er pilot selv, forteller at det er langt igjen før kommersiell luftfart blir fossilfri. Likevel er det viktig å starte et sted, for å gjøre erfaringer, skape bevissthet, og kartlegge behov. Luftsportforbundet har for eksempel funnet ut at det er overraskende få flyplasser som har godt opplegg for strøm. Selve laderen tar de med selv.
- Aktiviteten vår er truet på alle kanter, med dårligere tilgang til anlegg, i form av flyplasser som legges ned, luftrom, økende kostnader til drivstoff, avgifter, gebyrer og så videre. Flyplassene er våre fotballbaner, og klubbene våre lider når flyplasser forsvinner, sier Fredriksen.
Utslippsfritt, til en brøkdel av driftskostnaden
Elektriske småfly er fortsatt dyre i innkjøp. Luftsportforbundets fly koster rundt et par millioner kroner. Det er mye sammenlignet med et tilsvarende fossilt fly. Til gjengjeld er driftskostnaden langt lavere. For noen hundrelapper, i stedet for tusenlapper, er det mulig å komme seg på vingene og drive luftsport fossilfritt.
- Flyet vårt har en rekkevidde på en times tid, som gjør at vi allerede med dagens teknologi kan benytte elektriske fly til grunnopplæring for piloter. Det tar omtrent en halvtime til tre kvarter å lade opp, sier Fredriksen.
Forutsatt tilgang til strøm er det mye enklere og tryggere å lade, enn å håndtere kanner med flybensin. Fredriksen mener at selv om dagens teknologi ikke passer til kommersiell ruteflyging, så er det ikke så langt igjen for at rekreasjonsflyging kan gjøres elektrisk. Han viser til at det har blitt veldig vanlig med elektrisk selvstart på seilfly, som da kan kutte ut slepeflyet.
Luftsport dekker alt fra paraglider, fallskjerm, luftballong og fly (både med og uten motor). Det finnes et par hundre luftsportklubber i Norge, med rundt 14 000 medlemmer, som i løpet av et år flyr flere tusen timer.
Les mer om erfaringene med elfly og luftsport: