For Ski-VM Trondheim 2025 handler innkjøp om mer enn bare å skaffe nødvendige varer og tjenester. Det handler om å ta ansvar for hele livssyklusen til produktene, og sørge for at bærekraft er en integrert del av arrangementet.
Gjennom en systematisk tilnærming viser mesterskapet hvordan bærekraftige innkjøp kan bidra til å redusere klima- og miljøavtrykket, og også spare penger.
- Vi spør oss selv tre spørsmål før vi kjøper noe: Trenger vi det? Har noen andre det? Og hva skal vi gjøre med det etter VM?, forteller Ola Rønning, bærekraftsansvarlig for mesterskapet.
Denne enkle sjekklisten brukes av alle som har ansvar for innkjøp, og har blitt et kraftfullt verktøy for å redusere både kostnader og unødvendig forbruk.
Samarbeid gir resultater
Ski-VM har også etablert en felles innkjøpsliste for hele organisasjonen. Målet er å samle alle behov på ett sted, få bedre oversikt og identifisere muligheter for samarbeid. Dette har ikke bare ført til bedre priser, men også økt bevisstheten rundt ressursbruk og skapt positivt samarbeid internt.
- Ved å samle innkjøpsbehovene kan vi ofte finne løsninger internt eller sammen med samarbeidspartnere, sier Rønning. Dette er ikke bare økonomisk smart, men det gir også en sterkere felles forståelse for hvor viktig ressursstyring er.
Fra leverandør til avfallsoperatør
Ski-VM følger produktenes verdikjede fra leverandør til avfallsanlegg. Et eksempel er emballasjen, som testes av avfallsoperatøren Retura, for å sikre at den kan materialgjenvinnes. Det legges dessuten stor vekt på å minimere emballasjebruk.
- Vi forsøker å påvirke leverandørene våre til å tenke bærekraftig, særlig når det gjelder emballasje. Det handler om å sikre at produktene ikke bare er bra for oss, men også for miljøet, forklarer Rønning.
En plan for fremtiden
Gode planer for samarbeid, ressursstyring og miljøpåvirkning bidrar til at mesterskapet setter en ny standard for hvordan store arrangementer kan ta ansvar for både økonomi og miljø. Ski-VM Trondheim 2025 viser hvordan nettopp nøye planlegging og gjennomgående samarbeid i organisasjonen kan gjøre innkjøp til et handlekraftig verktøy for grønn endring.