
Ved å velge miljøsertifiserte leverandører og prioritere produkter med lav miljøpåvirkning, kan NIF sikre bærekraftige innkjøp.
Innkjøpsrutinen som er utformet bør forankres i organisasjonen, og retningslinjer for fokusområder som gjenbruk av kontorutstyr, tekstiler og miljøvennlig profilering bør følges opp. Innkjøpsrutinen inkluderer alle innkjøp, inkludert valg av varer og tjenester, avfallshåndtering og ombruk/gjenbruk. Reparasjon bør velges der det er mulig.
NIF kan sette et eksempel ved å innføre omfattende kildesortering, redusere bruken av engangsplast og etablere nullavfallsmål for drift. Alle ansatte bør få opplæring i god avfallshåndtering.
Ressurser
- Innkjøpsrutine er utviklet og tilgjengelig for alle ansatte.
- Rammeavtaler med miljøsertifiserte leverandører.
- Avfallssorteringsinstruks og godt merkede miljøstasjoner på kontoret.
- Bevisstgjøringskampanje for bruk av innkjøpsrutinen og avfallsinstruksen.
Muligheter
- Kartlegge og vurdere miljøpåvirkningen fra hele livssyklusen for produkter som kjøpes inn.
- Følge opp leverandører for å redusere miljøpåvirkningen i relevante produkters livsløp f.eks. tekstiler, IT-utstyr og møbler.
- Utvikle kurs i sirkulærøkonomi for ansatte og samarbeidspartnere.
- Bygge relasjoner med bærekraftige leverandører.
- Synlig engasjement for kildesortering i lokalene.
Barrierer
- Økte kostnader ved kjøp av miljøvennlige alternativer.
- Mangel på tilgjengelige bærekraftige produkter.
- Manglende engasjement for kildesortering blant brukerne av lokalene.
Kilder til mer informasjon
Slik sikrer du miljøvennlige innkjøp
Plastsmart idrett med WWF
Oppskrift på god avfallshåndtering
Retningslinjer for leverandører
